Data dodania: 24/03/2009
Linia dużych prędkości ma przebiegać z Warszawy do Łodzi i dalej rozgałęzieniem do Poznania i Wrocławia. W ten sposób powstanie tzw. linia "Y". Szybka kolej będzie mogła rozwinąć prędkość 300-350 km/h. Torowisko będzie bezkolizyjne i ogrodzone specjalną siatką, żeby zapewnić bezpieczeństwo. Linia ma współgrać z Centralną Magistralą Kolejową (CMK), na której prędkość maksymalna zostanie zwiększona do 200-250 km/h. Umożliwi to uruchomienie szybkich połączeń Krakowa z Wielkopolską i Szczecinem przez Łódź. Do 2020 roku ma powstać 540 km nowych torów. Budowę linii wraz z całą infrastrukturą wyceniono wstępnie na 22 mld zł. Do tego dochodzi jeszcze koszt taboru - 3,5 mld zł. Kilometr trasy ma kosztować ok. 12 mln euro. Na realizację prac przygotowawczych na lata 2007-2013 zostanie przeznaczone 80 mln euro. Pieniądze będą pochodzić z Unii Europejskiej i budżetu państwa. Łódź rozpocznie przygotowania do przeprowadzenia kolei dużych prędkości najszybciej. U nas bowiem prace będą najbardziej zaawansowane. Oprócz torów musi powstać również tunel średnicowy łączący dworzec Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską. Pod koniec przyszłego roku podczas przebudowy odcinka dworzec Łódź Widzew - dworzec Łódź Fabryczna tory już zaczną schodzić pod ziemię. Po Euro 2012 rozpocznie się budowa tunelu.